Les verdures i hortalisses de cultiu ecològic

Les verdures i hortalisses de cultiu ecològic

Les verdures i hortalisses de cultiu ecològic tenen mes d’un 30% de nutrients i no tenen carga tóxica.

Amb el nom d’hortalisses o verdures es designa a les plantes herbàcies que tenen parts comestibles. El seu principal aport són les vitamines, els minerals, la fibra i l’aigua. No tenen pràcticament proteïnes ni lípids, però sí certa quantitat de hidrats de carboni.

Vitamines:
Són la principal font de vitamina A i C. La vitamina A va lligada al color groc o vermell, i la vitamina C al verd de les fulles. Així, les verdures més riques en vitamina A són el tomàquet, les pastanagues, els pebrots vermells, els espinacs, l’enciam i les bledes. Les verdures més riques en vitamina C són els pebrots, el julivert, els espinacs, la coliflor, les bledes, els carbassons, la col, l’enciam i el tomàquet. La vitamina B9 o àcid fòlic es troba fonamentalment en les fulles dels vegetals. El suc de llimona o el vinagre afegit a les verdures protegeix les seves vitamines. Entre les liposolubles, les vitamines E, K i els carotens es troben en quantitats apreciables en alguns components d’aquest grup. Els aliments d’origen vegetal manquen de retinol i vitamines B12 i D.

Minerals:
Les verdures són riques en magnesi gràcies a la clorofil·la que posseïxen. La majoria contenen molt potassi, bastant calci i poc sodi (excepte el api). Algunes com el tomàquet, els espinacs i les bledes són riques en ferro.

Hidrats de carboni:
En alguns aliments vegetals (llentilles, patates, blat, blat de moro, arròs) es troben principalment en forma de midó, un polisacàrid format per múltiples molècules de glucosa. En altres casos com els raïms, plàtans, cireres, canya de sucre o remolatxa sucrera, s’emmagatzemen en forma de sucres senzills. En pèsols o blat de moro els hidrats de carboni es troben al inici com sucres que van transformant-se en midó segons van madurant. D’igual manera el sabor dolç de les pastanagues disminuïx amb el temps, segons va disminuint el seu contingut de sucre. D’altra banda, el midó de fruites immadures com plàtans, pomes o peres, es converteix en sucre al anar madurant donant un aliment dolç i saborós.

Fibra:
Les verdures són riques en fibra, la qual cosa les fa ser excel·lents reguladores del trànsit intestinal i evitar el restrenyiment, així com prevenir el càncer de colon. La cocció millora la digestibilitat de les verdures perquè fa que les fibres siguin més tendres.

Aigua:
Entre el 90-96% de les verdures és aigua, per això les calories que proporcionen són molt poques.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s